نماز معراج مومن است

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

انسان ، دربرابر آفریدگار مهربان خویش که بی نهایت بزرگ است ، موجودی ناتوان به شمار می رود . آنچه این آفریده را با عظمت بی همتای خداوند پیوند می دهد ، نماز و نیایش است . نماز نشانه خضوع جان دربرابر جانان است . وقتی آسمان دل ، تیره و ابرناک می شود ، تنها حضور در محراب عشق و نسیم خوش نماز ، انسان را سبک می کند و گلهای معطر یاد خدا را در بوستان دل می رویاند . نماز ، حضور سرشار از نیاز انسان در بیکران رحمت الهی است و پیمودن راه دشوار تعالی ، تنها با بال نماز و پرواز عشق ، میسّر است .
با بال نماز بسوی نور آمده ایم
عبدیم و به میقات حضور آمده ایم
تا توسن فرعون درون رام شود
موسای نیازیم و به طور آمده ایم
*** اینکه چرا نماز بخوانیم ؟ سؤالی است که ممکن است ذهن هر کس را به خود مشغول کند . در بسیاری از مواقع ، مشکلات و دل مشغولیهای زندگی مادی ، انسانها را دلتنگ و آزرده خاطر می کند . در چنین شرایطی ، آدمی آرزو می کند محیطی امن و بدون دغدغه داشته باشد تا از عوامل اضطراب زا رهایی یابد . برای رسیدن به این خواسته ، هر کس به چیزی پناه می برد . مطالعه ، شنیدن موسیقی و یا خلوت کردن با خود ، می تواند برای لحظاتی پاسخگوی این نیاز باشد . اما در اسلام برای گریز از هیاهوی زندگی ، چشمه ای زلال و همیشه جاری جریان دارد که اگر آدمی جان خویش را در آن شستشو دهد ، به پاکی و امنیت همیشگی می رسد . این آب حیات ، ارتباط با خدا در قالب نماز است .
*** " هنری لنک " روانشناس انگلیسی پس از پژوهش درمورد بیش از ده هزار انسان افسرده و مجرم گفت : « اینک به خوبی اهمیت اعتقادات دینی را در زندگی انسان درک می کنم.



  • ریحانه محمدی

واژهٔ نماز واژه‌ای پارسی است که ایرانیان برای واژهٔ «صلاة» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن، سر فرودآوری برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.واژهٔ نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است.

برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژهٔ «ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.

مفهوم شناسی

«صلاة» که در لسان شرع برای فعل عبادی خاصی یعنی همان «نماز» به کار برده شده است، در لغت به معنای دعا، استغفار، رحمت و مغفرت، ثنای نیکو، درود و تعظیم است واگر به خداوند نسبت داده شود، به معنای رحمت و ثنای بر بندگان می‌باشد و در اصطلاح نیز به عملی عبادی اطلاق میشود که متّشکل از اجزاء و شرایط خاصّی است و باید با قصد قربت به پروردگار هر روز در چند نوبت به جا آورده شود.

«صلاة» یا نماز به عنوان فعلی عبادی که به منظور دعا و نیز تعظیم الهی انجام میشود، یکی از مشترکات ادیان الهی است، هرچند شکل و نحوهٔ انجام آن در ادیان مختلف متفاوت میباشد. از همین روست که در قاموس کتاب مقدس در معنای واژه نماز آمده است: «نماز معروف است و یکی از واجبات دینیه هر روز تمام ملل و مذاهب است، چه منفرداً و چه جماعتاً...» و پس از آن به شرح معنای نماز بر مبنای تورات و انجیل پرداخته تا آنکه می‌نویسد: «احدی جز منکرین خدا منکر نماز و دعا نیست...».

در نوشتار حاضر نیز از «نماز» همین معنای فوق اراده شده است و حقیقت شرعیهٔ آن که در اسلام از این اصطلاح اراده میشود، مدّ نظر نمی‌باشد

محمد مسعود نوروزی معتقد است کلمه نماز از ریشه نماچ که در پارسی میانه (پهلوی زمان ساسانیان) است گرفته شده و فعل نماچ پورتن به معنای نماز بردن و تعظیم کردن به کار رفته‌است؛ و قبل از آن در ایران باستان از ریشه نم به معنای خم شدن و سر فرو آوردن مشتق شده‌است. در اوستا نماز به صورت نمنگه یا نمه به معنای دعا و درود آمده‌است.

  • ریحانه محمدی

تا به کی اندر نماز و بی نیاز
تا به کی غرق نیاز و بی نماز


تا به کی محروم از فیض ازل
تا به کی محبوس زندان امل


تا به کی در محضر حق بی حضور
تا به کی خاموش در دریای نور

شو غریق بحر عرفان در نماز
هرچه خواهی کن طلب از بی نیاز

با عروجت پرده ها را پاره کن
کشف سر و ستر و هر بیگانه کن

منبع فیض ازل باشد نماز
پس کنار سجده گاهت دل بباز

  • ریحانه محمدی

هدایت به بالای صفحه